Copywriting – co to takiego? Czyli o tym, jak opowiadam ludziom, czym się zajmuję

Grudzień 4, 2018

copywriting co to

Gdybym miała kilkadziesiąt palców u rąk, to może udałoby mi się wskazać Wam ilość sytuacji, w których zapytana o to, czym się zajmuję (zawodowo), odpowiadam „jestem copywriterem”, a odbiorca albo udaje, że wie co to oznacza i przytakuje głową z wymownym „mhm” albo od razu wyrzuca w moją stronę pytanie: „copywriting? a co to takiego?”.

Niestety. Los copywritera skazany jest na ogromną ilość tłumaczeń. Bo choć mamy XXI wiek, technologia kwitnie aż strach, a ludzie są coraz bardziej świadomi zasad, zgodnie z którymi funkcjonuje Internet, to w przerażającej większości nadal nie mają pojęcia czym jest copywriting. Lub utożsamiają to wyłącznie z jednym – współtworzeniem reklam.

A sprawa jest trochę bardziej rozbudowana. I dzisiaj postaram się o tym opowiedzieć.

Copywriting – co to takiego?

Krótko i ogólnie? Pisanie tekstów na zlecenie.

Dokładniej, copywriting dzieli się na trzy podstawowe rodzaje.

1. Webwriting

Copywriterzy specjalizujący się w webwritingu tworzą treści na strony internetowe. To oni są autorami artykułów na firmowych blogach, opisów produktów oraz zawartości zakładek takich jak: „oferta”, „o firmie” i „cennik”. Wspomagają pozycjonowanie stron klientów w wyszukiwarce i odpowiadają za przyciągnięcie potencjalnych odbiorców do strony wartościowym i poczytnym tekstem. Copywriter jest więc twórcą większości tekstów, na które trafiasz w Sieci.

2. Copywriting marketingowy

Reklamy, hasła i slogany, oryginalne nazwy firm, czyli tzw. naming – to specjalność copywriterów-marketingowców, mistrzów słowa i metafory. Ich najbardziej wartościową cechą jest kreatywność i otwartość umysłu. Środowisko naturalne – agencje reklamowe i kreatywne. Copywriting marketingowy to kategoria w największym stopniu zgodna z pierwotnym znaczeniem słowa „copywriting”. I też, moim zdaniem, najbardziej wartościowa odmiana tego zawodu. Tutaj nie ma klepania tekstów jeden za drugim. Tutaj jest burza mózgów, długie chwile milczenia oraz skupienia i ostateczny, genialny pomysł, którego realizację widzimy w telewizji i słyszymy w radio.

3. SEO copywriting

Ta kategoria stanowi w większości przypadków początek copywriterskiej drogi. W SEO copywritingu zawierają się m.in. teksty zapleczowe i opisy do katalogów – zwane także preclami. Ich jakość może być minimalna. Tutaj liczy się bowiem duża ilość tekstów i ich wysokie nasycenie słowami kluczowymi. SEO copywriter stuka w klawiaturę jak oszalały, wyrzucając dziesiątki tysięcy znaków w godzinę. Wspomaga strony internetowe swoich klientów w walce o TOP3 wyników wyszukiwania w Google.

Copywriter czy copyrighter?

Zapamiętaj – copywriter niczego nie kopiuje ani nie przepisuje. Jego zadaniem jest tworzyć. Pisać. Wspomagać słowem sprzedaż w Internecie i przystępnie podaną informacją zachęcać do skorzystania z usługi oferowanej przez klienta.

Cioci podczas rodzinnego spotkania bym tak tego nie tłumaczyła. Ale koledze już tak. Bo cioci najczęściej wystarcza „piszę teksty na zamówienie” lub „piszę artykuły do Internetu”. Sprawdzone info.

A teraz przyznaj się, z czym Tobie kojarzył się copywriting zanim zajrzałeś na moją stronę? 🙂

Leave a Reply:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *